Motivera dig till skolan!

Som ni vet så är jag en sån som verkligen bryr mig om skolan och sköter den. Jag ser fram imot framtiden och vill ha många bra möjligheter, eller alltså - jag vill kunna välja vilket gymnasium, och senare vilken utbilding som helst. Vill kunna välja mellan allt, och jag vet att inte alla har motivationen. Inte jag heller alltid. Men jag tänkte dela med mig av de tips jag har
 
Sätt upp mål & belöna - Sätt upp mål & "regler" med dina föräldrar eller endast dig själv för vart du vill nå i skolan. Och hitta på en belöning som du får efteråt, de kan vara vad som helst, någonting som får dig motiverad bara! Mina föräldrar håller inte med mig om detta utan tycker att skolan ska man sköta för sitt eget bästa, så jag ger mig själv belöningar - t.ex om jag lämnar in 7 uppgifter i tid på rad får jag lov av mig själv att shoppa 5 plagg + 5 fikor. Haha!
 
Tänk på framtiden - Självklart så ska man inte gå runt och tänka på framtiden och vad man vill bli när man är vuxen, de är lång tid kvar. Men tänk ändå på det lite, drömmer du om shopping, resor och ett liv där lyx ingår i vardagen? Så måste du kämpa även i grundskolan. För ni hör på namnet? Här får ni alla grundkunskaper som är guldvärda
 
Köp fint material - Köp lite nytt och fint skolmaterial - pennskrin, pennor, liljaler, anteckningsblogg, kalender, mappar och varför inte en spegel eller annat för att pimpa upp insidan av ditt skåp? Jag har nästan bara rosa skolgrejer och det gör mig alltid lite glad när jag är på mitt sämstaplugg humör men ba måste skriva en uppsats om 2a världskriget. Haha!
 
Planera & gör scheman - Skriv upp alla dina läxor i en almernacka eller så och planera vad du ska göra, vilka dagar, vilka tider och hur länge. Lite som ett schema, fast för läxorna och inte lektionerna.
 
Ta vara på lektionstiden - Jag vet att alla säger det, och att det är förbannat svårt att alltid vara koncentrerad. Men försök verkligen, för då har du halva läxan gjord. Man vinner bara på det, promise! Något annat som är viktigt att kunna då är det rätta sättet att anteckna, för kan man det så har man ännu mer gjort av läxan. Fråga lärarna om tips, och om annan studieteknik också.
 
Viktigast av allt - mys! - Lite andra tips som kan göra det hela enklare är att göra det mysigt för sig - tänd lite ljus, fixa fika och bjud kanske över en klasskompis? Eller varför inte samla ihop hela ditt "skol-gäng" och sätt er och plugga på ett fik eller liknande? ;)
 
 
Kommentarer

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0