Nyårslistan 2014

Eftersom vi inte hörts av varann på ett antal dagar så kör jag min nyårslista 2014 nu. Om den sker 20 dagar in i Januari, eller på nyårsafton 2015 spelar ingen roll - nyårslista efter varje år är obligatoriskt och en plikt man har som människa. (har hittat denna på ett antal bloggar, bland annat silversaga.se och emmasvintage.se )
 
Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Hmm.. Måste tänka, nu vill man ju komma på något spektakulärt. Jo! Jag köpte min systemkamera, som varit efterlängtad i ca 3 år innan dess. Och därmed började intressera mig för fotografiets konstvärld, en romans som gick över rätt snabbt då jag insåg att jag inte var så duktig på detta. Jag överraskade en av mina finaste vänner med tårta och sång i skolans ingång på hennes födelsedag, en upplevelse som jag hoppas gjorde att hon kände sig lite bättre och lite mer älskad. Om inte annat så gav det mig väldigt mycket, jag blev så glad över att fixa och dona så för någon jag bryr mig om. Vad mer? Jag konfirmerades och lärde mig segla på riktigt för första gången. OCH! Kanske det viktigaste. Jag genomgick ett totalt stil samt intresse-byte - från vanlig och otillfredställd till vintagegalen som dagligigen ger sig själv dos med självförtroende.
 
 
Vilka länder besökte du?
Spanien, endast. Så blev det iår tyvärr. Men jag är glad för det jag!
 
Flyttade du någonstans?
Nej. Om man inte räknar med mina små lång-visiter hos Abba som skett titt som tätt. Dock känns det som om vi nyss flyttat, då jag ännu inte kommit ordentligt i ordning i mitt rum hos mammsen. Detta trots att vi och vår lilla stuga firade 1-årsjubeileum i Oktober.
 
 Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja, att måla, att fotografera mig själv (när resultaten blev bra), härliga grillkvällar och att shoppa Vintage. Och att bli faster förstås, det absolut största detta år.
 
Och ledsen? 
Att känna mig ensam tror jag. 


 Vilka låtar kommer alltid påminna dig om 2014?
Åh, jag skulle vilka säga typ alla med Alice Babs eller Ella Fitzgerald. Men om jag ska vara ärlig så är det: Latch, Cut your teeth, Younger och Prayer in C.
 
Var du gladare eller ledsnare i år än tidigare år?
Om jag ska vara ärlig så har jag nog varit ledsnare. Inte för att jag vill vara någon jobbig "cry me a river" tjej utan för att jag som sagt känt mig väldigt ensam.
 
Vilken var din största framgång under 2014?
Jag är inte bra på nåt speciellt. Så måste väl säga skolan då. Eller kanske mina praoplatser på TV4 och Karolinska Sjukhuset.
 
Vad önskar du att du gjort mer?
Tagit mer plats och ställt krav på hur jag vill bli behandlad. Njutit mer av stunden. Klyschigt nog så hade jag velat vara gladare.
 
Vad önskar du att du gjort mindre?
Vara trångsynt. Och överanalysera allt som kommit i min väg. Stressat. Ja det finns en del.
 
Bästa köpet?
Hmm.. Antingen min blåa kappa från sent 40tal, eller min svarta 40tals klänning söm jag köpte oerhört billigt pågrund av några som krämpor som var hur lätta som helst att fixa till. Eller kanske alla parkbänks-fikor med Abba.
 
 
Blev du kär i år?
Kär o kär, jo men det blev jag. Abselut. Megakär. Men förutsätt nu inte att jag menar en människa. Kanske att jag blev  kär i en hund, eller en växt? 
 
Favoritprogram på TV?
Viva Hate, Veckans brott och Historieätarna Och eh.. Heheh, nu skäms jag: Paradise Hotel. Eller ja, favorit och favorit, men det var ju iallafall något som jag följde slaviskt, så det måste man väl kalla för en "favorit". Annars kollar jag aldrig på TV eftersom ingen av mina föräldrar har TV hemma hos sig. (Eller hos mamma har vi en TV-apparat som vi brukar koppla datorn till för att kolla film.)
 
Bästa filmen?

Hmm, får man säga teaterföreställning istället? För jag har typ inte sett någon riktigt bra film. Så jag säger dramatiseringen av "Jag vill inte dö jag vill bara inte leva".
 
Bästa boken du läste iår?
 
Oj, svår fråga. Tror nog jag måste säga den jag håller på med nu - Justin Case/Just in Case av Meg Rosoff.
 
Årets bästa låtar?
 
Dream a little dream of me med Ella Fitzgerald, alltid.
 
Bästa matupplevelsen?
 
Alla semlor och budapest bakelser. Ä-L-S-K-A-R
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
 
Jag vaknade upp av sång, paket och budapestbakelse (eftersom de inte säljs semlor i November) hos min pappa. Var i skolan och var asglad och pluggade massor av matte bara för att jag var så pepp. Sedan åkte jag till mamma och visade lyriskt upp mina paket, öppnade några fler och sen åt vi middag på Södertuna Slott i min då nyinköpta 1940-talsklänning (jag var crazy över det).
 
Finns det någonting som kunnat göra ditt år ännu bättre?
 
Att jag känt mig mer brydd om. Och haft mer pengar. Mest att jag hade velat ha mest pengar. 
 
 
Vad fick dig att må bra?
 
Pengar, mat, nattliga tillställningar med vänner, att få bra betyg, att städa, att shoppa, att sy, att förälska mig i svunna tider och.. Det som alla väntar på. Det som alla skriver. "Vänner och familj" - men i protest för alla som inte har någon, så säger jag inte det. Utan jag säger materiella saker och pengar. Borde inte nån skriva ett inlägg i protest för alla som inte har pengar. För jag menar, alla ska ju bry sig så jävla mycket hela tiden.
 
Är det något du saknade 2014 och vill ha 2015?
 
Mindre press över att känna sig för gammal för att inte känna sug efter att göra 15-års aktiga grejer. Mindre stress över skolan. Kort och gott.
 
Vem saknade du?
 
Ingen speciell tror jag, Saga här nu det senaste halvåret.
 
De bästa nya människorna du träffat?
 
Har typ inte träffat några nya människor som gjort nåt speciellt avstamp i mig detta år.
 
Högsta önskan just nu?
 
Att komma in på det gymnasium jag vill och att mina barn ska slippa känna att ett par bokstäver ska avgöra hela deras framtid och att de är sämst i hela världen för att de inte "kommer in" var de vill. STÖRTA SKOLSYSTEMET
Kommentarer

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0