Cypern - del 2

Förutom det jag berättade om i förra Cypern inlägget så hann vi med några utflykter, den första har jag redan berättat om, det var den då vi åkte till huvudstaden och gick över till Turkiet osv. Nästa utflykt vi gjorde var också på Cyperns turkiska sida, fast ute på landet och i små byar och inte i en storstad. Utflykten hette "Karpasia - de vilda åsnornas rike" så ni kanske förstår vad som hände. Jo, vi åkte runt i en mini buss med en guide, stannade på en massa olika häftiga platser, men allt de kan jag inte berätta om, det skulle bli väldigt långt. Så jag berättar bara om de två sakerna som var den dagens höjdpunkter enligt mig - Det första var ju helt klart när vi såg de vilda åsnorna. Helt plötsligt så står det en hel flock på vägen där vi åker, så vi går ut och matar, klappar och gosar med dom haha. Dom var rätt tama faktiskt eftersom de är så mycket turister där. Dagens andra höjdpunkt var när vi stannade för lunch på Turtle beach. Alltså de är den ballaste plats jag någonsin varit på! En flera kilometer lång strand, med vit sand och superklart, alldeles "lent" vatten. Det var som en dröm. Men det mest speciella med stranden är ju att dit kommer havsskölpaddor varje år och lägger ägg. Vilket betyder att stranden en dag om året är full av vuxna skölpaddor som lägger ägg, och en annan dag, 8 veckor senare, full av skölpadde bebisar som ska ta sig ner i havet. Så där badade vi, käkade lunch på restaurangen med mera. Men vet ni vad det ABSOLUT bästa var? Han som äger restaurangen där och som också är väldigt engagerad i skölpaddor och arbetar med skölpaddor året om. Han hade plockat upp 3 stycken för tidigt kläckta sköldpaddor för att se till så att de mår bra innan han släppte ner de till havet. Så jag fick hålla i en, dom var så små och så söta, helt sjukt :) Take me baaack..
 
Kommentarer

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0