Tips på bra böcker

Fick en frågan om att tipsa er om lite bra böcker - "så att man har något att göra såhär på sommaren" skrev hon/han. Vart så glad när jag såg det, trodde nämligen att jag var den ända tonåringen i världen som läste! Jag älskar nämligen att läsa, älskar ron som man får av att bänka sig framför en spännande bok och läsa sida efter sida. Synd att det är så sällan man får tiden till det, det är ju inprincip bara på sommaren man gör det. På stranden eller vid poolen liksom med en svalkande drink i handen ;) Så tänkte tipsa er om två riktigt bra bokserier nu:
 
Den första, som även är min favorit nummer 1 är Molly Moon böckerna! De är så HIIIIIMLA HIMLA bra. Sjukt! Kunde inte sluta läsa dom när jag höll på, vilket var sommaren 2011. De kanske ser och verkar töntiga. Men de är motsatsen. Svårt att förklara vad de handlar om eftersom det är så mycket, finns 6 tjocka böcker. Men "grunden" är i alla fall att det är en fattig flicka som bor på barnhem där det är hemskt, som en dag upptäcker att hon har förmågan att hypnotisera. Hon tar sig därifrån och får fler och fler förmågor, bli riktigt rik och hamnar i en del farliga situationer som man får hänga med i. ÅÅÅÅH så bra! På bilden ser ni 2,3,4 & 5:an. Boken näst först är bara ett litet "hopp in" innan man börjar på trean. Den första boken har jag inte utan den lånade jag på biblioteket.
 
Nästa serie jag tänker tipsa om är för de som vill ha lite "enklare läsning" eller vad man ska säga. Alltså de är inte så komplicerade, inte lättlästa, för de är ju en ungdom/vuxen bok men ah, ni kanske förstår. Har ni sett TV-serien elsas värld? Det är böckerna den är baserad på, fast såååå mycket mer. Serien är inte ens lik. De handlar i alla fall om modegalna Elsa från Borås som tar sig in i "stockholms eliten", har en massa kärleksproblem med mera. Ni fattar grejen! Men dom är bra & väldigt roliga.
Kommentarer

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0