Tips på en snyggare bränna

Nu är ju sommaren som vi alla märkt äntligen här och jag antar att många reser söderut till värmen, precis som jag! Och något som jag tror att de flesta strävar efter är en snygg solbränna, eller har jag fel? Jag som är ett solfreak men samtidigt är medveten om riskerna, tänkte dela med mig av tips till den snyggaste brännan;) 
 
*Använd solkräm eller sololja (om sololja, se till att den har MYCKET hög skyddsfaktor) på dina känsliga ställen, de är olika för alla men vanligt är kinder, näsa, axlar och knän. Glöm inte heller bort att solskydd inte gör så att du inte blir brun, utan skyddar så att du inte ska bli bränd.. Därför tar det längre tid att bli brun om man använder solskydd.
 
*Om man vill ha en djupare bränna ska man tänka på att raka och scrubba benen innan man sätter igång med solandet. Annars rakar/scrubbar man ju bort brännan. Ifall man vill hålla brännan längre så är även ett tips att inte använda sig av sololja, oljan drar åt sig solen men brännan lägger sig bara på det yttersta lagret huden och försvinner därmed snabbt.
 
* Bada inte så mycket i klorvatten, man kan inte med säkerhet säga att klor bleker huden. Men det är säkert att klor torkar ut huden, och vad hände då? Läs ovan.
 
*Sola i närheten av havet. Exponeringen för solens strålar är bättre vid havet, samtidigt som saltvattnet fungerar som ett naturligt spa för huden.
 
* Drick mycket. Är man uttorkad blir man lättare rödbränd och huden kommer börja flagna. 3 liter minst under en dag på stranden.
 
*Sola försiktigt i början av sommaren och bygg upp ett pigment. Börja med en halvtimme i solen per dag och öka sedan på, huden bygger då upp ett pigment och du blir brun lättare och bränner dig inte alls lika fort.
 
* Använd en "After sun" det svalkar rödbränd hud, återfuktar och ser till att brännan håller längre! Inte alls dyrt så det är, om man frågar mig, ett måste! Jag rekomenderar Hawaiian Tropics after-sun innehållande Aloe Vera. Finns på Åhléns, H&M, kicks m.m.
 
 
Kommentarer

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0