Dissar inom ridsporten

Som ni vet så är ju hästarna en stor del av mitt liv - men jag vet inte riktigt hur många av mina läsare som är hästintresserade? ;) Men några av er här iaf bett om lite mer hästinlägg, så börjar med lite dissar inom ridsporten, skönt att få skriva ut sina åsikter -
 
Tävlingsryttare som skyller ifrån sig på hästen jämt - DET kan nog vara något av det värsta jag vet! Jag har inte varit på många tävlingar & knappt tävlat själv men har ändå hört en massa bortförklaringar om att det är hästens fel. Alltså, det är du som sitter där uppe och styr, det är du som ska föra din häst, du som ska få det att göra rätt - däremot så är klart att hästen kanske inte alltid lyssnar, men har du då tänk på att det kan vara du som är för otydlig? Det är du som rider hästen, hästen kan inte rida sig själv!
 
Hästrädda ryttare - Någonting som jag stör mig fett på är alla hästrädda ungar på ridskolor, står 2 meter ifån hästen när dom ryktar, sparkar istället för att skänkla, piskar om hästen tar ett kort travsteg i galoppen och drar så att tyglarna går av om det går för fort. Usch! Nummer 1, står du långt ifrån hästen är det större chans att den sparkar eftersom den inte känner någon kontakt med dig och blir rädd. Nummer 2, står du långt ifrån får du en fetsmäll OM hästen sparkar till skillnad från om du är nära. Hahaha!
 
Pushande morsor & blinda ridlärare - Det som jag skrev här uppe menade jag till de som fortsätter rida även fast de inte gillar det och därmed skadar hästarna. Men något som är ännu värre är sånadär alldels för pushande morsor som gör att sina barn inte vågar säga ifrån, det är liksom dom som vill rida, inte barnet? Usch. Rida är något alla kan bara man vill, har man inte viljan går det inte. Ridlärare som inte ser när ryttarna t.ex rycker i tyglarna, sparkar istället för att skänkla eller piskar för mycket är också något som jag FET dissar, på min förra ridskola så brukade JAG säga till ridläraren när hon var en idiot. Hästar är levande varelser, inga leksaker.
 
Nästa gång kör vi på hissar, det finns det ju som tur är många fler av än dissar :D (bild från dagen)
Kommentarer

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0